Katalizatori su postali neizbježan dio ispušnog sustava u automobilima. Što su Euro norme strože to su katalizatori postali kompleksniji i naravno skuplji. Proizvođači se trude postići tražene norme te se poprilično ulažu u ispušne sustave koji to omogućuju na razne načine. Jedan od načina je i naš katalizator koji ima popriličnu ulogu u cijeloj priči.
Prilikom rada motora dolazi do raznih kemijskih reakcija. U samom ispušnom sustavu nalazimo vodu (H2O) i ugljični dioksid (CO2) te plinove poput ugljičnog monoksida (CO) koji je otrovan plin bez boje i mirisa, dušikovog oksida (NOx) i ugljikovodika (HC) koji su ostali neizgoreni u procesu rada motora. Jedna od komponenti koja pomaže katalizatoru u tom poslu je lambda sonda, pravim nazivom O2 senzor. Lambda sonda šalje podatak o količini kisika u ispušnim plinovima te na temelju tih podataka ECU motora vrši ubrizgavanje tj. količinu goriva i zraka da vrijednost bude najbliža lambdi 1.
Unutar samog katalizatora se nalaze tisuću kanala kroz koje prolaze ispušni plinovi. Na tim kanalima postoje razni slojevi platine, rodija i paladija što utječe na kemijske procese unutar katalizatora. Unutar njegovog radnog područja od 400-800°stupnjeva katalizator pretvara štetne plinove u neškodljive tj. NOx, CO i HC u CO2, H2O i N2. Upotreba katalizatora je najefektivnija metoda uklanjanja štetnih plinova, a njihova efektivnost iznosi oko 90%.
Potrebno je voditi brigu o stanju katalizatora, pogotovo ako je auto starije, a time je i katalizator stariji. Stariji katalizator sadrži više štetnih plinova koji izlaze iz auspuha te stvaraju zagađenje, te će zbog toga automobil teže proći na tehničkom pregledu. Loši ispušni sustavi utječu na rad motora i naravno na potrošnju goriva što u konačnici može naštetiti samom motoru. Također je bitno pravovremeno mijenjati antifriz kako bi se očuvale gibljive cijevi, te ne bi popucale prilikom nagle promjene vremena.
Razlozi zbog kojih će doći do otkazivanja katalizatora su: fizička oštećenja katalizatora nastala prilikom udarca, začepljenje olovom zbog olovnog goriva, greška u Lambda sondi, ulazak ulja i antifriza u prostor izgaranja, istrošene svjećice i višak neizgorjelog goriva u ispušnim plinovima. U takvim slučajevima katalizator nije moguće popraviti, nego jedino zamijeniti.
Naravno za to postoje radionice koje su ovlaštene za montažu i demontažu katalizatora i gibljivih cijevi, kao i za skladištenje starih. U tome vam sa sigurnošću može pomoći
AUTOISPUH d.o.o. za proizvodnju, montažu i trgovinu.