Mnogi od nas kada odu kod automehaničara nemaju niti ideju što se točno zbiva ispod haube. Možda i znamo što se pokvarilo, ali samo znalci znaju gdje je zapravo problem i kako našeg limenog ljubimca ponovno dovesti u vozno stanje.
Međutim i najveći auto-entuzijasti bi se mogli zbuniti kada biste im postavili pitanje: a što se točno radi na geometriji kotača popularno poznatoj i kao štelanje špura?

Naime, kotači automobila nisu onako usporedni, kao što se to na prvi pogled čini. A kutevi među njima određuju mnoge stvari pri vožnji. Tako loša geometrija kotača može izazvati ubrzano trošenje automobilskih guma, koje mogu početi „ćelaviti“ već i za manje od 1000 kilometara, kao i smanjiti sigurnost upravljanja vozilom. Najočitiji znakovi za uzbunu su ako osjetite vibracije na kotačima vozila ili zanošenje volana na jednu stranu, kao i nejednako trošenje prednjih guma.
Najčešći uzroci poremećaja geometrije kotača su udarci kotača ili donjeg postroja na neravninu na cesti ili na nogostup u uvjetima gradske vožnje. Geometriju kotača ustanovio je još 1818. Rudolf Ackerman, a prema njemu prednji kotači vozila pri vožnji moraju u zavoju opisati luk oko zajedničkog središta. U protivnom bi kotači proklizali, imali bi slab dodir s cestom i gume bi se više trošile. Kako bi usprkos različitoj udaljenosti od središta zavoja kotači opisivali koncentrične krugove, otklon kotača koji je na unutrašnjoj strani zavoja mora biti nešto veći.

Automehaničar će zbog toga provjeriti odnos između kotača međusobno, kao i između kotača i ovjesa. Kao što je poznato, ovjes auta ima zadaću osigurati kotačima stalan kontakt s površinom.
Cilj odlaska na geometriju kotača (geometrija ovjesa) je utvrditi položaj kotača i ovjesa te uvesti neke promjene koje za cilj imaju povećanje sigurnosti u vožnji, bolje upravljanje automobilom i manje trošenje automobila.

Parametar koji će vašeg automehaničara primarno zanimati pri pregledu je konvergencija. Konvergencija određuje jesu li osi kotača međusobno paralelne. Ona je definirana u stupnjevima otklona, a svaki proizvođač propisuje konvergenciju za svoje modele automobila. Općenito, na vozilima s pogonom na prednjim kotačima, konvergencija je negativna, a na stražnjoj strani pozitivna. Pozitivna konvergencija je kada bi, gledajući s vrha automobila, kotači bi bili usmjereni prema unutra. Kako bi ovaj pregled urodio plodom potrebno je znanje i posebna oprema za mjerenje. Potrebno je postaviti automobil na ispitnu postaju i spojiti mjerne uređaje na svaki od četiri kotača. Zatim uređaj mjeri trenutačne parametre kotača i prikazuje trenutnu geometriju kotača na monitoru. Mehaničar na temelju tih podataka zatim čini zahvate na odgovarajućim spojevima i samoj osovini.
Kako biste osigurali pravilnu geometriju kotača,
ovaj se pregled preporučuje jednom godišnje, zato se s povjerenjem obratite stručnjacima u
AS BARBIĆ d.o.o. i osigurajte da je vaš automobil siguran i da ćete skupa odvoziti još mnogo kilometara.