OCIJENI

Skupina bubamare

Objavljeno: 8.1.2023. 17:51

Odgojna skupina Bubamare za djecu od  4 do 7 godina života

DIJETE U DOBI OD 4 DO 5 GODINA

Četverogodišnje dijete prolazi kroz prilično burnu razvojnu fazu. Ono nerijetko prelazi dopuštene granice u mnogim područjima ponašanja. Npr. udara rukama i nogama, baca kamenje, razbija, bježi, bezrazložno se smije, ima ispade bijesa. Na zahtjeve odraslih često reagira prkosno i drsko. Govor četverogodišnjaka ponekad šokira zbog prostota .I u svojim maštanjima dijete često prelazi granice. Pojavljuju se izmišljeni prijatelji, izmišljaju se nevjerojatne priče; dijete često istinski vjeruje u ono što je njegova mašta stvorila.

Potreba za samostalnošću i neovisnošću, koja se pokazala kao prkos i negativizam, postupno opada, a javlja se u novom obliku kao potreba za preuzimanjem inicijative. Sa četiri i pol godine dijete kao da se polako počinje smještati u dopuštene granice. To je još doba neizvjesnosti, nesigurnosti, provjeravanja. Dijete pokušava shvatiti što je pravo, a što izmišljeno, iako mu to još stvara probleme.

Jača unutrašnja motivacija. Uz manju pomoć odraslog dovršava započeto. Ako počne graditi kuću, to će na kraju i biti kuća, dok bi sa četiri godine to mogla postati tvrđava, kamion, benzinska postaja… U ovoj dobi dijete je veliki ispitivač i diskutant i pokazuje na verbalnom planu da je steklo mnogo iskustva i znanja. Zanima ga i druga strana slike, što je izvana-iznutra i dr. Jača želja za realnošću. Razgovara o smrti bez uzbuđenja, jer smrt ne shvaća kao odrasli. Vidljiva je bolja kontrola i usavršavanje mnogih vještina. Igra je manje divlja, dijete bolje podnosi frustracije, bolje crta, pokazuje prvi interes za slova i brojke.

S pet godina učvršćuje se spolni identitet: djevojčice znaju da su žensko, a dječaci da su muško.

Za neku djecu to je doba dostizanja ostale djece, naročito za dječake koji su bili spori u razvoju motorike i govora, a često je to doba ubrzanog intelektualnog razvoja. Ovo sređivanje i učvršćivanje vlastitih sposobnosti bit će sa pet godina okrunjeno izraženijom ravnotežom, sigurnošću i prijateljskim stavom prema okolini.

DIJETE U DOBI OD 5 DO 6 GODINA

Petogodišnje dijete je stabilno, pouzdano, dobro adaptirano. Zadovoljno je onim što radi, a to što radi uglavnom radi dobro. U ovoj dobi dijete želi biti dobro dijete, zadovoljiti zahtjeve i očekivanja odraslih.

Individualne razlike u spoznajnom razvoju su velike, jer u ovoj dobi djeca izlaze iz intuitivne faze predoperacijskog mišljenja. Kod većine djece naglašena je inicijativa, namjerno istraživanje okoline, planiranje igre s vršnjacima i porast potrebe da se započeta aktivnost dovede do kraja. Izraženo je učenje izražavanja emocija na društveno prihvatljiv način. U ovoj dobi zapažamo vrhunac moralnog realizma. Sa pet godina dijete uspostavlja prva prava prijateljstva.

Budući da razvoj nije završen, ova ravnoteža se narušava u burnoj šestoj godini, kada nastaje nova ekspanzija.     To obično počinje sa pet i pol godina, a smiruje se oko šest i pol, tako da je pola godine do šeste vrlo naporno i za svoju okolinu. Možemo ga usporediti s ponašanjem 2,5-godišnjeg djeteta. U prvom redu ono je emocionalno burno i ide iz krajnosti u krajnost: čas voli, čas mrzi. Zahtjevno je u svakom pogledu i pri tome kruto. Želi biti prvo, mora pobijediti, hoće imati najviše, ne može se opredijeliti između dva – hoće oba. Ne podnosi kritiku, krivicu, kaznu, za neuspjeh su krivi drugi. Istodobno je to doba živosti i energije, spremnosti da se proba sve što je novo – jer to je doba ekspanzije.

DIJETE U DOBI OD 6 DO 7 GODINA

Šestogodišnje dijete u pravilu je spremno za nove avanture i često je neopravdano sigurno u sebe – ide “glavom kroza zid”. Ono je borac za svoja prava, branitelj svog vlasništva.

U sedmoj godini dijete se obično smiruje, povlači u sebe. Ono će možda prigovarati i biti nezadovoljno, ali će rjeđe glasno tražiti svoja prava. Sedmogodišnjak se na neki način povlači, kao da više voli gledati, slušati “s ruba scene” i tako sređuje i izgrađuje svijest o sebi. Naravno, individualne razlike su velike.

Usavršava se okulomotorna koordinacija te preferira crtanje olovkom ili flomasterom u oštrim i određenim potezima. I u intelektualnim sposobnostima je vidljiv napredak u sve finijoj diskriminaciji onog što vidi, čuje, čini. Ulazi u fazu konkretnih operacija u kojoj je vidljiva ekspanzija u stvaranju pojmova, kada bolje shvaća i povezuje stvari i pojave. Sposobno je isplanirati svoju aktivnost i dovršiti je do kraja.

Sedma godina je, mogli bismo reći, strašljivo doba – dijete traži rituale koji mu daju sigurnost (tata mora provjeriti da pod krevetom uistinu nema lopova). Svoje ponašanje ono sada kontrolira samogovorom, samousmjeravanjem, “unutarnjim uputama”. Glavni kriterij za uspoređivanje i samovrednovanje su vršnjaci. Igra se s djecom istog spola.

Često od sebe očekuje previše, pa zadatak koji si postavlja nije u stanju završiti. Sklono je pretjerati te se naglo iscrpljuje. Zato je važno pomoći mu da odredi granice svojih realnih mogućnosti. Ima svoje dobre dane kad blista i svoje loše dane kad je “potonulo”. Mudar odrasli vodit će o tome računa i imat će od djeteta različita očekivanja ovisno o dobrim i lošim danima, koji se od jutra prepoznaju.

Kod neke djece pojavljuju se razdoblja kada im se čini da su svi protiv njih, da ih nitko ne voli, da imaju “pik” na njih. Važno je pažljivo odmjeriti s koliko ćemo uvažavanja prihvatiti njegove brojne pritužbe i prigovore, jer vjerojatno nije sve tako crno kao što dijete kaže.

Za više informacija posjetite našu web stranicu.

OCIJENI