OCIJENI

Suočavanje sa stresom: Psihološko savjetovanje za rješavanje problema i praktični savjeti

Objavljeno: 29.12.2020. 14:51

Povijest razvoja čovjeka i različiti religijski ili filozofski pravci naglašavaju čovjekov život kao izazov i kao patnju. Svakodnevno se suočavamo s životnim zadacima, odnosima, situacijama, odlascima  i gubicima, uspjesima i radostima. Naše odrastanje, naslijeđe i iskustvo utječu na naše stavove  prema životu i doživljaje u životu. Neki ljudi osjećaju se bespomoćno i lokus kontrole problema  percipiraju u okolini dok neki ljudi imaju bolju adaptaciju na životne izazove.

Istraživanja pokazuju da imamo urođeni mehanizam za suočavanjem sa stresom u emocionalnom mozgu i uz mišljenje u frontalnim dijelovima mozga kreiramo strategije suočavanja sa životnim izazovima. Stječemo znanja i vještine kroz obrazovanje, čitanje različitih knjiga za samopomoć koje imaju teorijsko  uporište u religijskim konceptima i teoriji filozofije. Tako je i nastala znanstvena disciplina psihologije koja se i bavi savjetovanju ljudi kod izazova u životu.

Život možemo zamisliti kao putovanje, plovidbu brodom, dolazimo nesvjesni na ovaj svijet, ne odabiremo mjesto i vrijeme, i živimo sa strahom od smrti dajući najbolje što možemo.
 

 
Svaki čovjek ima jedinstveni život vrijedan romana koji otkriva puteve kojima čovjek može koračati  i naći se u kompleksnim životnim situacijama. Pomalo je to kao nedokučiva tajna, misterij,  neobjašnjivi moment i u dobrim i lošim situacijama.

Važan dio življenja je znanje i vještine kako možemo pristupiti i upoznati ljude, odnose i situacije.

Pokazalo se da ljudi koji imaju više znanja o suočavanjima sa stresom imaju manji nivo anksioznosti, manje zastupljene destruktivne strategije suočavanja, zadovoljniji su i imaju više  samopouzdanje.

E, sada. Što su to strategije suočavanja sa životnim izazovima? Gdje to možemo naučiti i kako primijeniti? 

Jedan veliki dio iskustva stječemo kroz obitelj. U obitelji učimo obrasce, načine komunikacije, stavove, a dalje nas okolina vodi kada odemo od obitelji. Stil života naših roditelja ima veliki utjecaj na naš pristup. Rana povezanost s majkom utječe na naše odnose kasnije i načine  pristupa životu. Utjecaj očevog autoriteta na sinove je iznimno važan u pristupu životu. Jake figure i veća razina očevog narcizma može uzrokovati teškoće oblikovanja identiteta kod sinova. 
Osim toga, naše iskustvo rane i kasnije socijalizacije formira doživljaj svijeta koji nas okružuje van primarne obitelji. Kako ćemo percipirati životne izazove korelira sa stečenim samopoštovanjem i samopouzdanjem osobe.
 

 
Trenutno vrijeme nalaže nam izazove suočavanja. Što možemo napraviti kada se nađemo u  složenoj i problematičnoj situaciji?

1. Nemojmo bježati od problema i željeti da ta situacija nestane. Prihvatimo ono što je i  smanjimo otpor. Primjerice, moj sin ima probleme ponašanja i konzument je droge, a što ja mogu  najbolje napraviti u toj situaciji? Ili - suočavam se s gubitkom drage osobe, osjećam tugu i prazninu, prihvaćam svoje stanje, što mogu napravit!?

2. Osvijestimo stav koji imamo prema situaciji. Upravo stav formira emocionalnu reakciju prema životnoj situaciji. 

3. Što radim kada se nalazim u ovoj situaciji? Kada smo preplavljeni emocijama, naš organizam ima potrebu ih regulirati. Emocionalna regulacija se razlikuje od čovjeka do čovjeka. Netko će snižavati nivo napetosti destruktivnim navikama (ovisnosti), a neki će pribjeći pozitivnijim načinima rješavanja problema (sport, čitanje, kino, izlet, rad). Uvijek odaberite zdrave navike življenja!


 
 
4. Razgovor s prijateljima i obitelji može pomoći. Potražite podršku okoline i pokažite svoju  ranjivost. Često skrivamo vlastitu nemoć i ranjivost. Kada nas netko aktivno sasluša i razumije  dobijemo osjećaj da nismo sami u problemu i jačamo kapacitet suočavanja.

5. Zbunjenost i intezitet problema mogu se rješavati i konzultacijom sa stručnom osobom, psihologom ili psihoterapeutom. Primjerice, u Privatnoj psihološkoj praksi HERA sa sjedištem u Splitu, Andrea Čvrljak, psiholog-psihoterapeut te certificirani klinički gestalt psihoterapeut, rado će vas saslušati i pomoći sa svojim stručnim znanjem. 
 

 
I zadnje, prepustimo se promjenama, negativne promjene dovode do restrukturiranjan života. Naša vezanost za poznato i prošlost blokira daljnje življenje. Smanjimo strah i vidimo što možemo  najbolje napraviti za vlastiti život!

Foto: freepik

OCIJENI